اخبار هدفون, مطالب

انواع هدفون از لحاظ قرار گیری

امروزه استفاده از هدفون ها بسیار گسترش پیدا کرده . امروزه هر فرد با توجه به نیاز خود باید انواع هدفون هارا بررسی کرده و سپس مناسبترین هدفون را انتخاب کرده و خرید کند

ما در این مقاله سعی کردیم انواع هدفون از لحاظ قرار گیری رو  به شما معرفی کنیم.

 

هدفون های این ایر (داخل گوش) در انواع هدفون ها

هدفون‌های این‌ایر (In-ear) کوچک‌ترین هدفون های موجود در بازار هستند و داخل گوش‌ها قرار می‌گیرند که به آن‌ها را ایرفون نیز گفته می شود . این هدفون‌ها در فاصله‌ی نزدیکی از پرده‌ی گوش قرار می‌گیرند؛ به همین خاطر شاهدکیفیت صدای بالایی از این دسته از هدفون ها هستیم. ایرفون‌ها به دلیل قرارگیری کامل در داخل گوش، به صورت قابل توجهی مانع از ورود نویز و صدای محیط به گوش می‌شوند

 

 

ایرفون‌ها در بخش انتهایی خود دارای پوشش نرمی سیلیکونی هستند که آن را ایرباد (Earbud) می‌نامند. عموما سازنده‌های ایرفون‌ها، محصولات خود را با ایرباد‌های سیلیکونی در اندازه‌های مختلف عرضه می‌کنند تا کاربران با توجه به اندازه‌ی کانال داخل گوش خود، از بهترین آن‌ها استفاده کنند. استفاده از اندازه‌ی نامناسب ایرباد‌ها، می‌‌تواند تاثیر زیادی روی تجربه‌ی کاربری بگذارد و علاوه بر ورود میزان زیادی از صدای محیط، در نهایت منجر به افتادن ایرفون‌ها از گوش شود.

ایرفون‌ها به دلیل اندازه‌ی کوچک خود، قابلیت حمل بالایی دارند و برای لذت از موسیقی در فعالیت‌های بدنی و باشگاه‌های ورزشی، گزینه‌ی ایده‌آلی به شمار می‌آیند. با این حال اندازه‌ی کوچک این محصولات، باعث شده است تا خروجی صدایی برابر با هدفون‌های بزرگ‌تر را نداشته باشند.

نقاط قوت:

قابلیت حمل بالا؛ با توجه به ابعاد کوچک و وزن اندک ایرفون‌ها، آن‌ها گزینه‌ی ایده‌آلی برای کاربرانی است که همواره در حرکت و سفر بوده و به دنبال محصولی کاربردی هستند.

عایق‌بندی صدا؛ ایرباد‌ها به دلیل قرارگیری در داخلی لاله‌ی گوشی، توانایی زیادی در عایق‌سازی محیط برای عدم خروج صدای موسیقی به بیرون یا ورود نویز محیط اطراف به داخل گوشی دارند.

گزینه‌ی مناسب هنگام فعالیت‌های ورزشی؛ اگر به دنبال گزینه‌ای مناسب برای تجربه‌ی موسیقی هنگام تحرک یا فعالیت‌های ورزشی هستید، ایرفون‌ها به لطف اندازه‌ی کوچک و وزن کمتر در کنار قرارگیری کامل در داخل لاله‌ی گوش، امکان افتادن را بسیار کاهش می‌دهند.

نقاط ضعف:

کیفیت صدا؛ اگر کیفیت بالا اولویت اول خرید شما است و به دنبال تجربه‌ی دقیق موسیقی هستید، ایرفون‌ها به دلیل درایور‌های کوچک‌تر توانایی کمتری در پخش صدا در مقایسه با برادر‌های بزرگ‌تر خود دارند.

گره خوردن سیم‌ها؛ یکی از بزرگ‌ترین معضلات ایرفون‌های سیمی، گره خوردن سیم آن‌ها است. راه‌کارهای مختلفی برای حل این مشکل توسعه یافته‌اند اما هیچ یک تاکنون موفق به حل کامل این مشکل نشده‌اند.

آن ایر یا روی گوش در انواع هدفون ها

هدفون‌های آن‌ایر (On-ear) اندازه‌ی بزرگ‌تری نسبت به ایرفون‌ها دارند و روی لاله‌ی گوش قرار می‌گیرند. این دسته از هدفون‌ها صدا را مستقیم به داخل کانال گوش هدایت می‌کنند. با این حال هدفون‌های روی گوش، صدای محیط را به خوبی ایزوله نمی‌کنند و عموم مواقع صدای موسیقی در حال پخش نیز به محیط بیرون نشت پیدا می‌کند.

 

 

بسیاری از کاربران آن‌ایرها را راحت‌تر از هدفون‌های این‌ایر می‌دانند و همچنین این دسته از محصولات حرارت کمتری در داخل گوش ایجاد می‌کنند که در نتیجه در دراز مدت آسیب کمتری به سیستم شنوایی وارد می‌شود. با این حال هدفون‌های آن‌ایر به دلیل قرار گیری روی گوش‌ها، در استفاده‌ی طولانی منجر به آزار لاله‌‌‌ی گوش می‌شوند. خرید نمونه‌ی مناسب و مطابق با گوش، نکته‌ی بسیار مهمی است که هر کاربری هنگام خرید باید آن را رعایت کند. هدفون‌های روی گوش ترکیب مناسبی از کیفیت صدای عالی، عدم آسیب به سیستم شنوایی و قابلیت حمل بالا هستند.

نقاط قوت:

قابلیت حمل خوب؛ شاید این دسته از هدفون‌ها به اندازه‌ی ایرفون‌ها قابلیت حمل بالایی نداشته باشند، اما همچنان به لطف اندازه‌ی کوچک‌تر و وزن کم‌تر خود، برای جابجایی مداوم گزینه‌ی مناسبی هستند. برخی از انواع این هدفون‌ها قابلیت تا شدن و قرارگیری در کیفی مخصوص برای بهبود این مولفه را نیز دارند.

باتری‌های بزرگ‌تر؛ در صورتی که به دنبال خرید گزینه‌های بی‌سیم هستید، هدفون‌های آن‌ایر به لطف ابعاد بزرگ‌تر، باتری‌های حجیم‌تری نیز دارند تا امکان لذت طولانی‌تری از موسیقی داشته باشید.

کیفیت صدای بهتر؛ بسیاری از هدفون‌های آن‌ایر به لطف درایور‌های بزرگ‌ خود، کیفیت صدای خروجی خوبی را نیز به همراه خواهند داشت.

نقاط ضعف:

قابلیت‌ حمل سخت‌تر نسبت به ایرفون‌ها؛ با وجود ابعاد کوچک‌تر این هدفون‌ها نسبت به انواع دورگوش، هدفون‌های روی‌گوش گزینه‌ی مناسبی برای قرارگیری در جیب نیستند.

عدم عایق‌بندی مناسب؛ هدفون‌های روی گوش ضعیف‌ترین نمونه‌ها در عایق‌بندی محیط پخش موسیقی نسبت به نمونه‌های درون‌گوش یا دور‌گوش هستند.

اُوِر ایر یا دور گوش در انواع هدفون ها

هدفون‌های اُور ایر (Over-ear) به اندازه‌ی بزرگ خود، هنگام استفاده تمام لاله‌ی گوش را احاطه می‌کنند و دور آن قرار می‌گیرند. اندازه‌ی بزرگ این دسته از هدفون‌ها باعث شده است تا سازندگان بتوانند از درایور‌های بزرگ‌ و قدرتمند‌تری بهره ببرند که منجر به سطح بالاتر صدا و باس عمیق‌تر می‌شوند. همچنین در هدفون‌های دور گوش، درایور‌ها در فاصله‌ی دورتری نسبت به پرده‌ی گوش قرار می‌گیرند که این موضوع منجر به ایجاد صدایی فراگیر و شبیه‌سازی تجربه‌ی موسیقی در استودیو‌ها می‌شود.

 

هدفون‌های دور گوش به واسطه‌ی پوشش کامل محیط اطراف لاله‌‌ی گوش، توانایی بالایی در جلوگیری از ورود نویز و صدای محیط دارند. با این حال به دلیل اندازه‌ی بزرگ این هدفون‌ها، قابلیت حمل پایین‌تری دارند.

با این که با قاطعیت نمی‌‌توان اذعان کرد که کیفیت صدای خروجی هدفون‌های روی گوش بهتر از سایر نمونه‌ها است، اما این دسته از محصولات همچنان گزینه‌ی اول کاربران حرفه‌ای است.

نقاط قوت:

بهترین کیفیت صدا؛ هدفون‌های بزرگ دور‌گوش بهترین نمونه‌ها برای پخش موسیقی با کیفیت بالا هستند. درایور‌های بزرگ تاثیرگذارترین مولفه در تجربه‌ی بالای موسیقی این دسته از هدفون‌ها هستند.

باتری‌های حجیم؛ با وجود ابعاد بزرگ هدفون‌های دور گوش، تعجبی ندارد که این دسته از محصولات به حجیم‌ترین باتری‌ها در میان انواع هدفون مجهز هستند.

راحتی بالا؛ به دلیل قرارگیری ابرهای هدفون دور لاله‌ی گوش و عدم تماس آن‌‌ها، هدفون‌های Over-the-Ear در کنار تقسیم بهتر وزن، راحتی بیشتری را در استفاده‌ی طولانی مدت به ارمغان می‌آورند.

نقاط ضعف:

قابلیت حمل ضعیف؛ هدفون‌های دور گوش برای جابجایی بالا طراحی نشده‌‌اند و ابعاد بزرگ و وزن بیشتر آن‌ها، امکان حمل همیشگی را سلب می‌کنند. البته برخی از مدل‌ها همراه با کیف مخصوص عرضه می‌شوند؛ اما این موضوع به معنی حمل ساده‌ی آن‌ها و استفاده در هر شرایطی نیست.

قیمت؛ بسته به برند و مشخصات فنی، هدفون‌های دور گوش بازه‌ی قیمت گسترده‌ای دارند. اما عموما نمونه‌های باکیفیت این دسته از هدفون‌ها نسبت به برادران کوچک‌تر خود قیمت بیشتری دارند.

توان مورد نیاز؛ درایور‌ها بزرگ به توان بیشتری برای فعالیت نیاز دارند و به همین دلیل برخی از نمونه‌های باکیفیت هدفون‌های دور‌گوش، به آمپلی‌فایر برای پخش موسیقی محتاج هستند. پس پیش از خرید نمونه‌های گران، از توانایی‌های پخش‌کننده‌ی خود نیز مطمئن شوید.

شما نیز با توجه به وجود انواع هدفون های موجود در بازار کدام یک را برای چه کاری انتخاب می کنید

لطفا نظر خود را در مورد انواع هدفون ها با ما به اشتراک بگذارید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *